Buurvrouw Truus Kookt en Kleurt voor Jou …

Een blog over vega(n) koken en eten en over mijn illustraties voor kinderen.

Overheerlijk uienbrood …

Even geleden kwam mijn man aan met een krantenknipsel van uilenbrood met olijven. Het slingerde eerst wekenlang door het huis, maar toen ik vandeweek soep maakte paste het uienbrood daar ineens heel goed bij. Eerst zoeken naar het recept … iemand tips voor rondslingerende briefjes in een klein vol huis ?

Het brood is eigenlijk een ui-olijf-brood. Ik maakte het alleen met ui omdat mijn man en de kinderen niet van olijven houden. Volgende keer voeg ik wel olijven toe mijn zelfgemaakte zongedroogde tomaatjes (zie mijn pinterestpagina onder het bord: nooit meer in de winkel kopen).

Het brood komt uit een kookboek genaamd: De warme winterkeuken van Caroline Hofberg.

Dit heb je nodig:

brood:

  • 15 gram verse gist (bruggeman gist kun je bij de jumbo gewoon in het versschap kopen)
  • 125 ml water
  • 1 tl grof zeezout
  • 2 el olijfolie
  • 200-250 gr tarwebloem (volgende keer probeer ik speltbloem)

vulling:

  • 1 ui
  • 1 rode ui
  • 2 teentjes knoflook (fijngehakt)
  • optioneel: tomaat, olijven, ovengeroosterde tomaatjes
  • 2 el provençaalse kruiden (of zoals in het recept staat: 2 el verse rozemarijnnaaldjes grof gehakt)
  • 2 el olijfolie
  • 2 el honing
  • grof zeezout

Dit moet je doen:

Verkruimel de gist in een grote kom. Voeg hier het water lauwwarm aan toe (37 graden). Giet het bij de gist en meng.  Doe het zout, de olijfolie en de bloem erbij en kneed het tot een mooi deeg. Dek het deeg af en laat het ongeveer 30 minuten rijzen.

Snijd de uien in dunne ringen en doe ze met de kruiden (en evt. de optionele ingrediënten) in een kom. Doe de olijfolie en de honing erbij en roer goed om.

Verwarm de oven voor op 225 graden. Leg het deeg op een met bloem bestoven werkblad en kneed het door. Leg het deeg op een vel bakpapier en rol het uit tot een grote lap. Leg het bakpapier met het deeg op de bakplaat, beleg het met de vulling en laat het onafgedekt nog 15 minuten rijzen. Bestrooi het met met wat grof zeezout en bak het in 15 tot 20 minuten af.

Yummie! Ook lekker bij de bloemkoolsoep die ik nu aan het maken ben 😉

One comment on “Overheerlijk uienbrood …

  1. Sophie33
    9 January 2015

    MMMMM,…Dat klint er lekker! Ik ga het met speltbloem maken! 🙂 x

    Like

Leave a comment

Information

This entry was posted on 1 January 2015 by in brood and tagged , , , .